סיורים ברומא -אומבריה איטליה

סיור קולינרי ברומא - סיור בותיקן - אתרי חובה ברומא

 ברניני VS  בורומיני

 

ג'ובאני לורנצו ברניני (1598-1680) ופרנצ'סקו בורומיני (1599-1667) היו שני האדריכלים מובילים שתרמו למורשת הבארוק בעיר יותר מכל אמן אחר ברומא. לא ספק שני מאסטרים בתחומם,  אך בעלי אישיות שונה לחלוטין.

פרנצ'סקו בורומיני

ג'אנלורנזו ברניני

ג'יאנלורנזו בררניני

ג'ובאני לורנצו ברניני (באיטלקית  -ג'יאנלורנזו בררניני) יליד נאפולי אך את מרבית חייו בילה ברומא. הוא נחשב לפסל הגדול ביותר במאה ה-17 וזאת בנוסף להיותו  אדריכל מצטיין, צייר, יוצר מזרקות גדול, ואף  מחזאי.  האמן - איש האשכולות  של תקופת הבארוק. שלטונו של האפיפיור אורבן השמיני (1623-44), תרם גם הוא לקידומו  של ברניני הצעיר. אורבן השמיני עוד בימיו כקרדינל, זיהה את הצעיר המוכשר, והפקיד בידיו את העבודות הראשונות שלו ברומא. כשרונו, יחד עם  הלהט הדתי שאפף אותו, גרמו לברניני להפוך במהרה, לאחד האנשים החשובים  ברומא ומהמפורסמים והאהובים שבהם.

כדי לתת מושג על השפעתן של יצירותיו של ברניני על המורשת האמנותית של רומא, די להזכיר, בין הפרויקטים הרבים שלו, את התכנון של כיכר סנט פטרוס, המוקף באכסדרת העמודים המאסיבית.

פרנצ'סקו בורומיני

בורומיני נולד באזור צפון קנטון טיצ'ינו, וסגנונו האדריכלי שאב מאדריכלים חשובים אחרים שעבדו ברומא בתקופות הרנסאנס המאוחר והבארוק , כמו דומניקו פונטנה (1543-1607), קרלו מדרנו (1556–1629), קרלו פונטנה (1634 -1714) ואחרים.

שם משפחתו האמיתי היה קסטלי. לא ברור אם הוא בחר בשמו - בורומיני, כדי להביע את נאמנותו לסנט קרלו בורומאו, או שזהו שם המשפחה של בעלה השני של אמו, ברומינו.

הוא הגיע לרומא, על פי הזמנתו של האדרכיל מדרנו (שהיה קרוב משפחתו), ומאז  החל מופיע במסמכים בשם בורומיני.

האפיפיור אינוצנטיוס העשירי (כיהן בשנים  1644-1655) פרש עליו את חסותו, אך זאת אך ורק בגלל שהתנגד לברניני - חביבו של אורבן, האפיפיור הקודם לאינוצנטיוס - ממשפחת ברבריני השנואה.

לזכותו של בורומיני ניתן לזקוף את השפה הפיגורטיבית החדשה שניסח, בסגנון הבארוק. חזיתות המבנים שלו ומגדלי הפעמונים המפורסמים שלו, התגבשו מתוך סדרה של צורות גיאומטריות, כמו ריבועים, מלבנים, עיגולים ואליפסות, הביאו ליצירות חדשניות לחלוטין לאותם ימים, זאת בניגוד לדגמיו של ברניני, שהשראתו הגיעה מתפיסתו הדתית הקפדנית וההנחה הבסיסית, כי פרופורציות של בניינים צריכות להיות תואמות את אלה של האדם (פרופורציות אנושיות נתפסו כחלק מהבריאה האלוהית ונחשבו עד אז כאוניברסאליות, הרמוניות ונשגבות).

שתיים מבין יצירות המופת של בורומיני ברומא הן הכנסייה של Sant'Ivo alla Sapienza וכנסיית Oratorio dei Filippini

כנסיית Sant'Ivo alla Sapienza 

Oratorio dei Filippini

בורומיני תואר כאדם בודד, כפייתי, מלנכולי ובעל מזג בלתי נסבל . תהילתו  היתה תמיד בצילה של הפופולריות של ברניני. מזגו הרע, יחד עם תסכול גובר והולך בעקבות ההצלחה של יריבו ברניני ובצירוף שרשרת אירועים מצערים - עבודות שהוזמנו ובוטלו, תוספת מיותרת שנוספה לאחד הבניינים שלו וששינתה את המראה המקורי שיצר בורומיני וכך הלאה - כל אלה, בסופו של דבר הובילו את בורומיני האומלל לשלוח יד בנפשו.

שיתוף פעולה ?!

עם זאת למרות היריבות, אנו יודעים שבתקופה מוקדמת יותר, ברניני ובורומיני שיתפו פעולה בכמה מיצירותיהם, שהחשובה שבהן היא החופה הענקית מעל מזבח סנט פייטרו, אף על פי שהחופה מיוחסת לרוב לברניני,  מספר אמנים היו שותפים ליצירה וביניהם גם בורומיני שהכין איורים ותכנן חלק מהקישוטים (החופה קשורה למשפחת ברבריני שמימנה את החופה וסמל הדבורים שלה מופיע במרכז החופה).

המזרקה של ברניני והכנסיה של בורומיני זאת מול זאת בפיאצה נבונה.

במרכז פיאצה נבונה, ניצבת אחת העבודות המפורסמות ביותר של ברניני, מזרקת 4 הנהרות (1652). בסיס מבנה זה, התומך בעותק הרומאי של אובליסק מצרי, מעוטר בארבע דמויות אלגוריות גדולות, המייצגות את הנהרות הגדולים מארבעת האזורים בעולם הידועים באותה תקופה: הדנובה (באירופה), הנילוס (באפריקה), הגנגס (באסיה) וריו דה לה פלטה (באמריקה).

ברניני VS בורומיני

חסידיו של בורומיני מתחו ביקורת קשה על המזרקה של ברניני וטענו כי היא תקרוס תחת משקלו הכבד של האובליסק, שנבנה על בסיס גבוה וחלול. לאמיתו של דבר, התוכנית הזו, שהיא אופיינית לסגנון יצירותיו של ברניני, התנגשה עם ההנחיות ההנדסיות לאדריכלות של אותה תקופה.

 

כתגובה, ברניני השנון שלח בשעת ליל צוות מעוזריו ,לקשור ארבעה חוטים דקים מאוד לאובליסק, והשיב שבדרך זו האובליסק כבר לא ייפול:

זו רק אחת מהבדיחות הרבות של ברניני כנגד יריביו. ברניני ידע היטב מה הוא עושה, עובדה -  האובליסק עדיין שם, יציב לחלוטין לאחר למעלה מ -370 שנה.

לביצוע הבסיס (שארך שנתיים !) ברניני נעזר באחיו שהיה מהנדס מחונן וערך עבורו את החישוב המדוייק והתכנון של הקונסטרוקציה.

מיתוס חביב שהרומאים אוהבים לספר למבקרים ברומא; מספרים שכאשר ברניני בנה את המזרקה שלו, הוא התכוון להפגין זלזול ביריבו בורומיני. אם מסתכלים על פסלו של ריו דה לה פלאטה, ניתן  לראות את זרועו מורמת בבעתה, כדי להגן על ראשו, הפסל שנמצא ממש מול הכנסיה של בורומיני רוצה לומר: "הו הבניין המחריד הזה, תיכף יתמוטט על ראשי".   גם לדמות של  נהר הנילוס יש מעטה על פניה. המיתוס מספר שזה בגלל הכנסייה של בורומיני שהייתה מחרידה מכדי להביט בה... ובכן, האמת היא שהרעלה למעשה סימלה כמה מעט היה ידוע על מקורות  הנילוס באותה תקופה (רק במאה ה19 נפתרה תעלומת מקורות הנילוס..).

פסלו של נהר ריו דה לה פלטה

פסלו של נהר הנילוס

בכל מקרה, הסיפורים  האלה לא רק לא נכונים, אלא בלתי אפשריים. בורומיני החל לעצב את הכנסייה שלו כמה שנים לאחר שברניני סיים את בניית המזרקה...

אבל זה לא הסיפור היחיד על שני האדריכלים; אנקדוטה עסיסית נוספת נוגעת לתכנון Palazzo di Propaganda Fide

Palazzo di Propaganda Fide  - או בית 'הפצת הדת'

 

בסמוך לפיאצה די אספאניה, נמצא פלאצו די פרופגנדה (Palazzo di Propaganda Fide, שייך לוותיקן ושימש כמכללה להכשרת כמרים מסיונרים - היום מוזיאון).

בשנת 1626 קיבל ברניני את העבודה להרחבת  הבניין, אך כאשר פטרונו אורבן השמיני  (ממשפחת ברבריני) נפטר  ואינוצנטיוס העשירי נבחר כאפיפיור הבא, הוא מייד החל לשנות את פני העיר, ולקבוע מראה חדש שייזקף על שמו כמובן ולא חלילה על שם קודמו. מסיבה זאת הוא מייד העביר את העבודה איך לא - לבורומיני . פרנצ'סקו בורומיני הממורמר לא טרח להסתיר את השמחה לאיד. מיקום חזית הבניין כפי שעיצב בורומיני

באותם הימים ביתו של ברניני היה ממוקם כ 100 מטר מפלאצו די פרופגנדה ובדיוק מול בית המלאכה של בורומיני. כדי ללעוג ליריבו, בורומיני יצר קישוט לקיר בית המלאכה - זוג אוזני חמור, שהופנו אל מול ביתו של ברניני. אל דאגה,  ברניני לא נשאר חייב והוסיף קישוט לקיר ביתו שלו... איבר מין זכרי, כשהוא מכוון היישר לעבר בורומיני וצוותו. במשך זמן מה נותרו שני ה'קישוטים' הללו גלויים ברחוב, Via Della Mercede, עד שסולקו, בשם הצניעות הציבורית.   מיקום ביתו של ברניני עם לוח ההקדשה לאמן ב 12 Via Della Mercede

לוח הקדשה על ביתו של ברניני

זיכרון והוקרה

לא רק בחייהם, אלא גם במותם, זכו שני האמנים ליחס שונה, ובכל זאת אף אחד מהשניים לא מתהדר בקבר מפואר.

ברניני נקבר בכבוד מלא בסנטה מריה מג'ורה, אחת מארבע הבזיליקות החשובות ביותר ברומא, כמו עוד בני משפחתו הקבורים במקום (בראשית ימי הקריירה שלו, ביתו ובית המלאכה שלו היו ממוקמים בסמיכות לכנסייה).

בורומיני,  הכין לעצמו מקום קבורה בקפלה בכנסיה  San Carlo alle Quattro Fontane, אותה הוא תכנן ובנה, אך כיוון שהתאבד, הכנסייה סירבה לקבורה והוא נטמן בקבר פשוט ללא כתובת מיוחדת למעט שמו, בכנסייה San Giovanni de' Fiorentini.

להתייעצות, מידע נוסף וטיפים מוזמנים ליצור קשר

סיור בותיקן

סיורים קולינריים ברומא

אומבריה איטליה

שלכם,

ינון

טיול כוכב באומבריה

אחד היתרונות שיש לחבל אומבריה הוא הגודל הקטן שלו יחסית, מושלם  לטיול כוכב באומבריה

אומבריה איטליה

על אגריטוריזמו - אומבריה איטליה

אגריטוריזמו- מה זה? למה? למי מתאים?

שלוש סיבות מדוע אתם חייבים לעצמכם לנסות אגריטוריזמו באיטליה. ושלוש טעויות נפוצות שכמובן ננפץ

אומבריה איטליה

פסטיבלים באורבייטו - אומבריה איטליה

אורבייטו - העיר המיוחדת, היא גם מרכז להמון אירועים ופסטיבלים מיוחדים ושווים במיוחד. מגיעים?

פסטיבל מוזיקה 3.jpg

ינון דותן - עם דותן בוותיקן

דברו איתי, אני כאן בשבילכם

arrow&v
  • Instagram
  • Facebook Social Icon

מוזמנים בשמחה לשלוח ווטסאפ/ מייל או התקשרו אלינו (מילי) - טלפון כולל ווטסאפ- 052-5671113 

שעות פעילות: פשוט נסו אותנו, משתדלים להיות זמינים בין 9:00- 22:00 כולל שבת וחג