top of page

סיור חינם ברומא – בעקבות קראווג'יו סיורים ברומא – אומבריה

איך לראות את קראווג'ו, בסיור ברומא בחינם!

סיור חינם ברומא - בכקבות קרוואג'יו
קרוואג'יו - פורטרט עצמי


על קראווג'יו האומן כתבתי לא מעט, גם פה באתר וגם בדף הפייסבוק, אבל איפה אפשר לראות עבודות שלו בחינם ברומא?! על זה בדיוק תקראו כאן.

ברומא יש כמעט אין סוף כנסיות, למי מהן כדאי להיכנס? מי מהן מחביאה אוצר בלתי נתפס של יצירות של גדולי האומנים?

לחלק מהכנסיות ברומא יש חזית צנועה, אך הן טומנות בתוכן שפע של הפתעות מדהימות. במסלול סיור חינמי ברומא המוצע כאן, נגלה שלוש מהכנסיות הללו.

אחד מאמני הרנסאנס החשובים ביותר היה מיכלאנג'לו מריסי, המכונה קראווג'יו (השם מיכלאנג'לו כבר היה תפוס ע"י מפורסם אחר..). חייו של קראווג'יו היו פרועים למדי ושימשו לו כמקור ההשראה העיקרי לכמה מיצירותיו המפורסמות ביותר, רובן נמצאות ברומא והן שוכנות בכנסיות ומוזיאונים חשובים.

סגננו המיוחד הוביל והשפיע על אמנים רבים אחריו בתקופת הבארוק, ביניהם רובנס, ורמיר, רמברנדט, חוסה דה ריברה, ג'ובאני לורנצו ברניני וולסקס.



קראווג'יו התפרסם ונודע בעולם כולו, אך מה שלא כולם יודעים הוא שלפחות ב 6 מהעבודות שלו ניתן לצפות בחינם! וכן ניחשתם נכון - בכמה מהכנסיות שהכניסה אליהן חינם והחזית הצנועה שלהן ממש, אבל ממש לא מעידה על היופי והפאר המצוי בהן.

אם אתם אוהבים אמנות, אל תפספסו את המסלול המקסים הזה שיוביל אתכם דרך המרכז ההיסטורי של רומא, בין יצירות המופת של האמן הגדול הזה.

עקבו אחרינו ולא תצטערו!


סיור חינם ברומא


מסלול הסיור ברומא סביב 3 כנסיות ברומא בהן ניתן לצפות בחינם ב6 יצירות מופת מאת קראווג'ו


במהלך מסלול זה תבקרו ב -3 כנסיות, שבתוכן יצירות של קרוואג'יו וכמובן של עוד אמנים נפלאים. אבל לא רק כנסיות תפגשו, גם כיכרות נהדרות יקרו בדרככם. מסלול הטיול שלנו, מתחיל למעשה בפיאצה דל פופולו הגדולה ולבסוף מסתיים באחת הכיכרות היפות בעולם: פיאצה נבונה.

בנוסף, חשוב לדעת שכל העבודות הללו נוצרו על ידי קראווג'ו במיוחד למקום הספציפי בו הן נמצאות גם בימינו, עובדה שתעשה את הביקור במקום מלהיב עוד יותר. תוכלו להבין ולהזדהות לחלוטין עם האווירה שהאמן רצה ליצור ולהעביר לצופה.

הבזיליקה של סנטה מריה דל פופולו ברומא

סיור חינם ברומא - כנסיית סנטה מריה דל פופולו ברומא
כנסיית סנטה מריה דל פופולו

נצא מפיאצה דל פופולו הגדולה, ונתחיל את טיול האומנות בעקבות מיכלאנג'לו מריסי - קראווג'ו.

התחנה הראשונה של מסלול הטיול היא בזיליקת סנטה מריה דל פופולו, וליתר דיוק, קפלת צ'ראסי שבה נמצאות שתי יצירות מאת קרוואג'יו שאין להחמיץ. (בנוסף ניתן לראות במקום גם יצירות של רפאל וברניני).

יצירותיו של קרוואג'יו פה הן 'צליבתו של פטרוס הקדוש' ו'ההתגלות בדרך לדמשק'.

שני הציורים הוזמנו מקראווג'ו בספטמבר 1600 על ידי הקרדינל טבריו צ'רסי, באותה תקופה גזבר האפיפיור קלמנס השמיני. שתי היצירות משדרות אקספרסיביות יוצאת דופן ומציגות את סגנונו החדשני של קראווג'ו


סיור חינם ברומא - ליבתו של פטרוס הקדוש מאת  קארווג'ו
צליבתו של פטרוס הקדוש מאת קארווג'ו

סיור חינם ברומא - התגלות בדרך לדמשק מאת קרוואג'יו
ההתגלות בדרך לדמשק מאת קרוואג'יו

קראווג'ו מדגיש את 'הסיפור' שבציור על ידי שימוש ב'תאורה'. אבל, בעיקר, מה שמפתיע יותר מכל הוא האנושיות של כל הדמויות המוצגות ולא רק הקדושים.שלא כמו מה שמצופה באותה תקופה, אין תיאורי גבורה או שינויי צורה פלאיים, רק סצנות חיים המתוארת בריאליזם טרגי.

הדבר נגלה במיוחד ב'התגלות בדרך לדמשק', הסוס המופיע ממלא חלל גדול בהרבה מהמרחב שממלאה דמותו של הקדוש בתוך הסצנה המתרחשת באורווה חשוכה ולא במקום פתוח, כפי שטוען הסיפור.

הריאליזם כה עז, עד כי החוקרים חושבים שקראווג'ו השתמש בכמה וכמה דוגמנים אנושיים. קראווג'ו החל לצייר את שתי היצירות בשנת 1600 וסיימן כבר בשנת 1601.

כנסיית סנטה מריה דל פופולו נחשבת לאחת המרשימות בעיר, נבנתה בשלהי המאה ה-15. בנוסף כדאי לשים לב במיוחד גם לקפלה הנהדרת, של משפחת קיג'י, שאותה צייר רפאל ולפסל הנהדר של ברניני – דניאל, שנמצא בקפלה.


סיור חינם ברומא -קרת המוזיאקה קפלה צ'יגי מאת רפאל
תקרת המוזיאקה קפלה צ'יגי מאת רפאל

תוכלו לשים לב שהבזיליקה של סנטה מריה דל פופולו שרויה באווירה על טבעית ולא סתם... שמועות נודעו שרוח רפאים רודפת את המקום, רוחו של נירון קיסר שהיה ידוע באכזריותו הרבה. ראו הוזהרתם.


הבזיליקה של סנט אגוסטינו ברומא

סיור חינם ברומא - -נסיית סנט אגוסטינו  ברומא
כנסיית סנט אגוסטינו

כדי להגיע לתחנה השנייה של המסלול , מכיוון פיאצה דל פופולו תצטרכו רק לפנות ברחוב ויה די ריפטה (Via Di Ripetta), הרחוב ההיסטורי בשכונת קמפו מרציו. תוך כדי הליכה נעימה של כקילומטר, תחלפו על פני מונומנטים ומבנים חשובים כמו בית הספר לאמנויות, מוזיאון Ara Pacis וכנסיית סן רוקו.

המשיכו כמה מטרים לאורך ויה דלה סקרופה (Via Della Scrofa) ופנו ימינה אל ויה די סנטאגוסטינו (Via Di Sant'Agostino) הגעתם!

בזיליקת סנט אגוסטינו בקמפו מרציו היא אחת הכנסיות הרומאיות הראשונות. היא מכילה יצירות רבות שלא יסולאו בפז.

פה תגלו את יצירתו של קרוואג'יו 'המדונה די לורטו' או 'המדונה דה פליגריני' (המדונה של עולי הרגל)


סיור חינם ברומא - המדונה די לורטו  מאת  קראווג'ו
המדונה די לורטו מאת קראווג'ו

זהו אחד הציורים המפורסמים ביותר של קראווג'ו, שהאמן תרם לכנסיה כמחוות תודה. לאמיתו של דבר, הסתבר שהצייר המיוסר, מצא בעצם מחסה בבזיליקה, כדי להימנע מנקמת אביה של נערה צעירה שקראווג'יו פיתה. האב הכועס תכנן לרצוח את קרוואג'ו.

לטענת רבים, הבתולה הקדושה צויירה בדמותה של אהובתו הצעירה..

גם ביצירה זו בולט החיפוש הדקדקני אחר הריאליזם על ידי קראווג'ו, המתאר את מרים הבתולה כמו אישה כפרית מול שני עולי רגל עניים, מלוכלכים ולבושים בבגדים בלויים.

היצירה עוררה ביקורת רבה, שכן עד אז הבתולה הקדושה צויירה תמיד כדמות מכובדת היושבת על מעין כס מלכות לפחות.

קראווג'ו צייר יצירה זו בין 1603 ל- 1606, בהזמנתה של אורינזיה קוואלטי, אלמנתו של הנוטריון הבולונזי ארמט קוואלטי, בשיאן של שנות הצלחתו.

בנוסף בכנסייה נמצאות עוד יצירות מופת כמו הנביא אייזה (ישעיהו) מאת רפאל וכן היצירה המדונה דל פרטו מאת סנסובינו.


סיור חינם ברומא - הנביא ישעיהו מאת רפאל
הנביא ישעיהו מאת רפאל

.

כנסיית סן לואיג'י דיי פראנצ'זי ברומא

סיור חינם ברומא - כנסיית סן לואיג'י דיי פראמצ'זי ברומא
כנסיית סן לואיג'י דיי פראמצ'זי

התחנה השלישית והאחרונה של מסלול הטיול, נמצאת במרחק של פחות מ -200 מטרים משם. כדי להגיע לשם תצטרכו רק ללכת דרך ויה דל סקרופה (Via della Scrofa) ולפנות ימינה לויה דל סלווטורה (Via del Salvatore)

כאן, בין הפנתיאון לפיאצה נבונה, נמצאת הכנסייה הקטנה של סן לואיג'י דיי פראנצ'זי (הכנסייה הלאומית של צרפת ברומא). זוהי פנינה אמיתית של אמנות הבארוק, הכוללת שלוש יצירות מופת מושלמות של קראווג'ו ובנוסף יצירות אמנות חשובות אחרות.

יצירות במקום מאת קרוואג'יו הן 'ייסורי המוות של הקדוש המעונה מתיאו' (הפיכתו למרטיר), 'הקריאה למתאיו הקדוש' ו'מתאיו הקדוש והמלאך'.

שלושת הציורים נמצאים בתוך קפלת קונטרלי והם מתארים סצינות הקשורות לדמותו של סנט מתיאו.


סיור חינם ברומא - ייסורי המוות של הקדוש מתיאו מאת קרוואג'יו
ייסורי המוות של הקדוש מתיאו מאת קרוואג'יו

ייסורי המוות של הקדוש מתיאו

העבודה הראשונה – ייסורי המוות של הקדוש מתיאו, בדרך להפיכתו למרטיר, הוזמנה בשנת 1599 וקאראווג'ו סיים אותה ב1600. באותה שנה הוא צייר גם את הקריאה לסנט מתיאו. היצירה השלישית סנט מתיאו והמלאך, צוירה בשנת 1602.

ייסורי סנט מתיאו, בהשוואה לעבודות אחרות, עמוסה יותר בסבך של דמויות בסגנון המאנייריזם בעוד שהעירום הינו בהשראה ברורה מיצירותיו של מיכלאנג'לו.


הקריאה למתיאו הקדוש

הקריאה למתיאו הקדוש מאת קראווג'יו


בציור מתואר הרגע בו בחר מתיאו ללכת בעקבות ישו. מתיאו נראה נרגש מהחייל האתיופי שנשלח על ידי המלך חירטקוס כדי למנוע ממנו להמשיך במלאכתו המסיונריות והמרת הדת בה עסק. תוך כך, באותו הרגע ממש, מלאך מופיע ומושיט למתיאו את ידו, סמל הקדושה. עפ"י סיפור הבשורה מאת מתיאו, מסופר כי ישו ראה אדם היושב בבית המכס. ישו קורא אליו "בוא אחרי", ומתיאו מיד קם והלך אחריו. בציור קרוואג'ו מושיב את מתיאו ליד שולחן עם ארבעה גברים נוספים. ישו והשליח פטרוס הקדוש נכנסים אל החדר, ישו מצביע לכיוונו של מתיאו. כדי להדגיש את הסצנה, אלומת אור מאירה את פני הגברים, המביטים אל ישו.

היצירה הופכת לדרמטית יותר ויותר, בזכות התאורה ובעיקר הצללים שהיא יוצרת. ריאליזם דייקני המזכיר לנו שלקדושה אין מקום רחוק מדי בזמן ובמרחב, הקדושה תמיד קיימת בקרבנו.

אגב במדינות רבות בעולם, הקדוש של גובי המיסים הוא מתיאו.




סנט מתיאו והמלאך מאת קראווג'יו


הגרסה הראשונה של היצירה סנט מתיאו והמלאך נדחתה בגלל הריאליזם המוגזם שלה.

סנט מתאו מופיע בדמות אדם כפרי כמעט אנאלפבית, אליו המלאך צריך לשלוח את ידו כדי לעזור לו לכתוב. מיצירה זו, שאבדה בברלין בזמן מלחמת העולם השנייה, נותרו רק כמה העתקים מצולמים בשחור לבן.

לחלופין, בגרסה השנייה של הציור, מוצג מתאו מחבר בעצמו את הבשורה שלו עם המלאך המספק לו טיפים לכתיבה.

ברגליים יחפות, הקדוש מציג את האנושיות הטריוויאלית של האדם, המסוגלת למרות זאת להכיל בה גם מרכיב אלוהי.

חינם אמרנו.. אך כאן צריך לדייק. הכניסה לכנסיה כמו בכל רומא הינה חינם, אך כדי לראות יצירה זו במלוא הדרה, יש להכניס מטבע של שני יורו לתיבה בכדי להדליק את האור לכמה דקות (טריק קטן של המקום...). לטעמי, תרומה קטנה לטובת המקום, די שווה בכדי ליהנות מהיצירה המיוחדת.

מסלול סיור חינם ברומא - בעקבות קרוואג'ו הגדול מסתיים כאן,

מומלץ להמשיך ממש עוד קצת.. ולסיים את הסיור ברומא - בביקור בפיאצה נבונה, שנמצאת כ 120 מטר מהכנסיה. .

ביציאה מהכנסיה, פנו מיד בפינה ימינה אל Via del Salvatore והגיעו אל Corso del Rinascimento, חצו את הרחוב ופנו מיד שמאלה בסמטה קטנה (Corsia Agonale), המתחברת אל פיאצה נבונה המקסימה.

עוד מיצירותיו הנפלאות של קרוואגיו, תוכלו לראות בגלריה פמפילי וגלריה בורגזה (ושתי יצירות קצת פחות חשובות נמצאות במוזיאוני הקפיטולין). כמובן תוכלו להצטרף אלי לסיור בותיקן - שם מחכה לכם אחת מהיצירות המפוארות ביותר של קרוואג'יו. הכניסות לגלריות ולמוזיאון הותיקן כרוכות כמובן בתשלום והן מומלצות בחום.





bottom of page