רומא העתיקה מציעה שלל של אגדות, סיפורים, אמנות ותככים, צריך רק לדעת היכן להסתכל. אחד הסיפורים המערבים הכל מהכל הוא סיפורו של האפרוח של מינרווה (IL PULCINO DELLA MINERVA), לא, אין פה בכלל סיפור על אפרוח, זה כל העניין, המשיכו על מנת להבין על מה כל המהומה.
אחד מהאובליסקים המיתמרים בחוצות רומא נושא על גבו של פיל קטן וחמוד למראה, ממש סמוך לפנתאון מול חזית הבזיליקה הדומיניקנית סנטה מריה סופרה מינרווה, BASILICA DI SANTA MARIA SOPRA MINERVA. הבזיליקה נבנתה מעל שלושת המקדשים שהוקדשו לאלות מינרווה, איסיס וסרפיס (הרומאים האמינו כי שלושתן ניחנו בסגולה של החוכמה האלוהית), ומכאן שמה, הבזיליקה 'מעל' מינרווה. האובליסקים (בעברית 'מצבת מחט'), המקוריים נבנו במצרים העתיקה והם סימלו את האל רע אשר נאמר עליו שהוא קרן שמש שהתאבנה. המצרים אף האמינו כי רוחו של האל מתקיימת באובילסק.
הרומאים (אשר 'ביקרו' במצרים כידוע), הוקסמו מרעיון האובליסק ואף הביאו חלק מהם ממצרים לרומא (לאחר נצחונו של אוגוסטוס קיסר בשנת 30 לפנה"ס, על מרקוס אנטוניוס וקליאופטרה, הוא החל במסורת ביזת העתיקות ממצרים). מדובר במבנה עם ארבע פאות אשר עליו נחרטו הירוגליפים (תווים או סימנים אשר שימשו ככתב קדום). מקור המונח הוא מיוון העתיקה ופירושו כתבי קודש משום ששימש לעבודת האלים במקדשים. טוב אני גולש כבר לסיפורים אחרים והבטחתי לכם הרי סיפור על אפרוח...
אובליסק זה, הנישא לגובה של חמישה מטרים וחצי (כמעט), נמצא בחפירות שנערכו ברומא בשנת 1665 סמוך לבזיליקה. הדבר הובא לידיעת האפיפיור אלכסנדר השביעי לבית קיג'י (משפחת האצולה מסיינה) וזה החליט להעמידו בחזית הבזיליקה. נותרה רק השאלה, מה יהווה את הבסיס לאותו אובליסק? מיד הוקמה ועדה אשר תבחן את שלל ההצעות שהגיעו לפתחו של האפיפיור. אחת מההצעות היו של הכומר הדומיניקני ('כלבי האל' זרם אדוק בנצרות) פאליה, אשר הציע כי האובליסק יוקם מעל בסיס שעליו חריטה של סמלה של משפחת האפיפיור, שש גבעות, ובכל פינה יחרטו כלב, סמלם של הדומיניקנים. באופן מפתיע האפיפיור דחה את ההצעה להטבעת סמלה של משפחתו, או של הדומיניקנים, וחשב דווקא לשמור על ייעוד המקום בו נמצא, קרי, החוכמה האלוהית.
במקום הצעתו של פאליה, נבחר ג'אן לורנצו ברניני (1598-1680) להגיש את הצעותיו. ברניני, גאון האומנים והפסלים של אותה התקופה (בארוק), הגיש לא מעט הצעות אך דווקא זו בה נראה פיל כבסיס לאובליסק שבתה את ליבו של האפיפיור אשר ראה בפיל ייצוג לחוסן הרוחני. ברישומיו של ברניני נראה האובליסק נישא מעל הפיל ללא כל תמיכה מתחת לבטנו של הפיל. פאליה והנזירים התנגדו, כמובן..., בטענה שבצורה כזו הפיל לא יוכל לשאת את משקל האובליסק ולכן יש להוסיף תמיכה מתחת לגופו. יש לזכור כי ברניני הגאון כבר הספיק לבצע מספר עבודות בהן נמצא משקל רב מעל חלל ריק ולכן הוא גיחך למשמע ההתנגדות של הדומיניקנים. אולם, האפיפיור הוא המחליט הסופי והוא דווקא שוכנע ולכן הורה לברניני להוסיף תמיכה כאמור.
ברניני זעם אך לא ממש יכול היה להתנגד ל'המלצת' האפיפיור ולכן הניח אוכף רחב המשתפל עד לרצפה כדי להסתיר את הבסיס המכוער. כל התוספות הללו גרמו לפיל להראות יותר כחזיר מאשר פיל ולכן ביום שהוצב במקום בשנת 1667 קיבל את שם החיבה 'החזרזיר של מינרווה' PORCINO DELLA MINERVA. עם השנים, במקום 'פורצ'ינו' (חזרזיר), השתרש השם 'פולצ'ינו' (אפרוח). הנה כי כן, עכשיו אתם מבינים את פירוש השם וסיפור הבניה של הפיל.
אבל....
סיפורנו לא מסתיים כאן. אגלה לכם עוד משהו, הרבה אמנים של תקופת הרנסנס והבארוק היו די נקמנים בכל פעם שביטלו או מתחו ביקורות על עבודותיהם. ברניני לא היה שונה.
ברניני, שהרגיש כי התנגדותם של הדומיניקנים להצעתו המקורית הם שגרמו לעבודתו להראות מגוחכת, ובכך בעצם הטילו ספק במקצועיותו, הורה להניח את הפיל בצורה כזו שאחורי הפיל ימוקם מול הכנסייה של הדומינקנים. או אז הסיט ברניני את זנבו של הפיל לצדו כך שהוא חושף את ישבנו ממש מול הדומיניקנים, וכולנו יודעים מתי הפיל מסיט את זנבו, רגע לפני שהוא עומד לעשות את צרכיו... והכל ממש מול הכנסייה של פאליה.
מי יודע, אולי באמת הדומינקנים צדקו ודווקא בזכותם הכל עדיין עומד על תילו ללא שום בעיות... לא נדע לעולם. בינתיים נוכל רק לבקר במקום ולהצטלם עם אחורי הפיל.
להתראות ברומא,
ינון
אתרים סמוכים: קמפו די פיורי, הפנתיאון, פיאצה נבונה רשימת מסעדות מומלצות.
לקריאה נוספת: ג'ובאני לורנצו ברניני
.
Comments