top of page

מעבר הסתרים ממדינת הוותיקן - מעבר בורגו או הפאסטו


אם תציצו אל בין העמודים המקיפים את כיכר פטרוס, בצידה הימנית (לבאים אל כיכר הוותיקן מכיוון העיר), ממש לפני הגבול בין המדינה האיטלקית למדינת הוותיקן, אי אפשר שלא להבחין בחומה ארוכה, ודי מוזרה..



מוזיאוני הוותיקן
המלך טוטילה- בונה החומה במאה השישית


אם תציצו בכיכר פטרוס אל בין העמודים המקיפים את כיכר פטרוס, בצידה הימנית (לבאים אל הכיכר מכיוון העיר), ממש לפני הגבול בין המדינה האיטלקית למדינת הוותיקן, אי אפשר שלא להבחין בחומה ארוכה ודי מוזרה, בגובה של כ-8 מטר, ממש בסמוך לשער סנט אנה, החלק הזה שתראו דומה לביצור, כמו אלה שנבנו בימי קדם סביב רוב הערים, כדי להגן על גבולותיהם. קשה לדמיין אך בתוך החומה ישנו מעבר נסתר המאפשר הליכה דרך החומה, המובילה אל טירת סנט'אנג'לו, על הגדה המערבית של נהר הטיבר, כ -350 מטר מחוץ לוותיקן.

הרומאים מכנים את החומה הזו פאסטו ("מעבר קטן"), הידוע גם בשמו העתיק קורידור די בורגו ("המסדרון של מחוז בורגו").




חומת הפאסטו מתוארכת לאמצע המאה ה -6 נבנתה ע"י טוטילה, מלך האוסטרוגים, שהיה במלחמה עם הביזנטים על החזקת שטחי חצי האי האיטלקי. החומה באורך של 800 מטר, הובילה בהמשכה אל טירת סנט אנג'לו, שהיתה במקור מוזילאום - קברו של הקיסר הרומאי אדריאנוס. אתר הקבר נבזז, בוצר לאורך השנים וכך הפך לטירה. החומה הנמוכה שנבנתה קושרה לחומות העיר העתיקה שבנה אורליאן 300 שנה קודם לכן.

בשנת 1277 האפיפיור ניקולאס השליש, יצר את המעבר - הפאסטו, תוך שימוש בחומה שבנה טוטילה.

המעבר, הנמצא בתוך החומה, איפשר לאפיפיורים להימלט ממגוריהם בקריית הוותיקן אל הטירה בעיתות מצוקה.

האפיפיור אלכסנדר השישי השתמש במעבר בשנת 1494 במהלך המצור של שארל השמיני מלך צרפת וכיבושה של רומא על ידיו.

בשנת 1527 האפיפיור קלמנט השביעי השתמש במעבר, כדי להימלט, זאת לאחר שבמהלך ביזת רומא על ידי קרל החמישי (קיסר האימפריה הרומית), חייליו טבחו בכל חיילי המשמר השווייצרי על מדרגות בזיליקת פטרוס הקדוש.

בשנת 1630 האפיפיור אורבנוס השמיני בנה גג מעל המעבר, והפאסטו הפך למעבר סגור. ב 1949, הגג הוסר והחלה פעולת שימור, שיחזור ותיחזוק המעבר המתפורר.

המעבר מהווה היום חלק מהמוזיאון שנמצא בטירת סנטאנג'לו והחל משנת 2000 נפתח למבקרים.





רוצים לשמוע על עוד סודות מחיי האפיפיורים? מוזמנים לסיור עימי במוזיאוני הוותיקן.


להשתמע, ינון




bottom of page