top of page

אז איך ייראו המוזיאונים באיטליה ביום שאחרי? סיורים ברומא - סיור במוזיאוני הוותיקן


בסוף אפריל הודיע ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה על שלב ההקלות לאחר הסגר הארוך באיטליה. לאחר כחודשיים ויותר של סגר, המוזיאונים באיטליה ומקומות תרבות אחרים כמו ספריות וחללי תצוגות יורשו להיפתח מחדש בהדרגתיות, החל מה 18 במאי. הפתיחה המחודשת מגיעה כמובן עם הנחיות. המבקרים יידרשו לריחוק חברתי. המתקנים יספקו חומרי חיטוי.


פתיחה מחודשת של מוזיאוני הוותיקן

במוזיאוני הוותיקן, הודיעו שישתמשו בסורקים תרמיים כדי למדוד את טמפרטורת המבקרים ויחייבו את כל צוות העובדים לעטות מסכות וכפפות. המוזיאונים ייפתחו תחילה בשעות אחר הצהריים והערבים כדי לאפשר למבקרים להנות שוב מהמוזיאונים. הפתיחה המחודשת מסתמכת על תיירות הפנים, עוד טרם חידוש הטיסות. לפני הנעילה, ביקרו במוזיאוני הותיקן כ 25,000 מבקרים ביום בממוצע והובילו רבים, לתהות מתי הוותיקן יתחיל להגביל את מספר המבקרים. ההמונים שגדשו בעיקר את הקפלה הסיסטינית ובמיוחד בחגים הנוצריים, גרעו מחווית הביקור. כעת התקופה הנוכחית תהווה ההזדמנות עבור הוותיקן להתנסות בהגבלת כמות המבקרים. יש למה לצפות... שר התרבות והמורשת האיטלקי אף הכריז כי הפתיחה ההדרגתית לאחר הסגר צריכה להיות הזדמנות ל"שיפור המקומות והיעדים שיש בהם חללים גדולים". אתרי מורשת של אונסק"ו עם גנים ואתרים פתוחים, כמו הקולוסיאום והפורום הרומאי, פומפיי והגנים הבוטניים של פדובה, ועוד, ייהנו ללא ספק מתיירים מקומיים שייהנו מהביקור באוויר הפתוח ובהמשך כמובן גם תשוב לשם תיירות מחוץ לאיטליה. מוזיאונים גדולים, כמו מוזיאון MAXXI לאמנות המאה ה-21 ברומא, אמורים להיות מסוגלים לעמוד בהנחיות הריחוק החברתי. אך ייתכן שלמוסדות בקנה מידה קטן יותר ייקחו זמן רב יותר לפתיחה. (מנהל המוזיאון האטרוסקי הלאומי, הודיע כי יוכל לפתוח רק ביוני..)


כרטיסים מתוזמנים והפחתת מספר המבקרים

עוד לפני התפרצות נגיף הקורונה, כמה מוזיאונים פופולריים, כולל גלריה אופיצי בפירנצה וגלריית בורגזה ברומא, הגבילו את כמות המבקרים ואלו נתבקשו להזמין מראש את מועד ושעת הביקור. ייתכן שמוזיאונים נוספים יצטרפו לסידור הקיים. גלריה אופיצי שהגבילה בעבר את כמות המבקרים ל900 בלבד ביום, תקטין ככל הנראה את המספר הזה אף יותר. בנוסף האופיצי, שתרם יצירות אמנות רבות לתערוכת 500 שנה לרפאל ברומא, הודיע כי יאפשר לציורים להישאר בתערוכה. התערוכה נסגרה ממש מייד לאחר פתיחתה ולכן ככל הנראה מועד הסגירה שלה יוארך מעבר לתוכנית המקורית.


סגור לנצח

עבור הרבה מוזיאונים וגלריות קטנות, כמו גם את מערכות הסובבות אותם - מדריכי סיורים ברומא ובאיטליה בכלל, המציאות שלאחר הקורונה אינה פשוטה ועל חלק מהמוזיאונים והגלריות קיימת סכנת סגירה. קולות מהמגזר הציבורי והפרטי קוראים להקמת קרן תרבות באיטליה שתסייע בבניית מקור כספי לסיוע למוזיאונים הנמצאים על סף סגירה.


אתגרים והזדמנויות

טרם נקבע מתי תיירים זרים יוכלו ליהנות שוב מהמוזיאונים ואתרי המורשת התרבות של איטליה. אבל ככל הנראה הנסיעות באיטליה יהיו שונות מבעבר. המוזיאונים של איטליה עשויים להיות יקרים ואקסקלוסיביים יותר בעתיד, בעולם שלאחר הקורונה. מוזיאונים רבים ככל הנראה ינהגו כרטיסים מתוזמנים שיעודדו שמירה על ריחוק חברתי. אך הם עשויים לגבות מחירים גבוהים יותר כדי לפצות על ההפסד בהכנסות שהמבקרים הנוספים היו מספקים. הסגירה הארוכה של המוזיאונים יכולה להיות הזדמנות עבור המנהלים וההנהגה התרבותית באיטליה לחשוב מחדש על המוזיאון של העתיד, עם מגמת מעבר אל חוויית שימוש איטית ואמיתית יותר, של מערכת יחסים מודעת יותר עם האמנות, כך שלבסוף איכות תוכל לנצח את הכמות. גם עלינו מבקרי המוזיאון העתידיים באיטליה, תהיה האחריות, לבקר, לשתף, להעריך וכמובן להינות. איטליה עוד נשוב.


ובינתיים הנה קישור לאתר מוזיאון הוותיקן- צאו לסיור בותיקן – לפחות וירטואלי:





bottom of page