top of page

ה-2 ביוני - יום הרפובליקה האיטלקית - סיורים ברומא


ה-2 ביוני הוא יום חג באיטליה - יום הרפובליקה האיטלקית (או הפסטה דלה רפובליקה- Festa della Repubblica).


הנה כמה עובדות מעניינות שכדאי לדעת על היום המיוחד.

הכל התחיל ב -1946

ה 2 ביוני 1946, היה היום בו הצביעו האיטלקים על ביטול המלוכה, וכך נולדה לה הרפובליקה האיטלקית.

לאחר מונרכיה בת 85 שנים, שרוב זמנה היתה פופולרית למדי בקרב תושבי איטליה, התקיים משאל עם שהוביל להחלטה. עם רוב של כמעט 13 מליון קולות "בעד", לעומת כ11 מליון קולות "נגד" הופל השלטון המונרכי. כל משפחת המלוכה ויורשי העתיד של בית השלטון ממשפחת סאבוי הודחו והוגלו.

המלך האחרון באיטליה שלט למשך חודש אחד בלבד.

בית סאבוי שלט מאז איחוד איטליה בשנת 1861, אך המלך האחרון שלה בפועל, אומברטו השני הודח וזכה לכינוי 'רי די מג'יו'. 'או' מלך מאי '- מעט לא הוגן, אם ניקח בחשבון שהוא שלט למעשה מה -9 במאי עד ה- 12 ביוני...

אומברטו פעל למעשה כראש מדינה מאז 1944; לאחר קריסת משטרו הפשיסטי של בניטו מוסוליני – שאיתו היתה למשפחת המלוכה ברית אמיצה וקשר צמוד מאוד - המלך ויקטור עמנואל השלישי העביר את סמכויותיו לבנו היחיד בתקווה שזה ייתן למונרכיה דחיפה מחודשת של יחסי ציבור. זה לא ממש עבד.

באיטליה כבר לעולם לא תהיה מלוכה נוספת.

ראשית, החוקה אוסרת כעת על מלוכה, ובנוסף בשנת 2002, משפחת בית סבוי ויתרה רשמית על תביעתה לכתר, כאחד התנאים לזכות השיבה שלה מהגלות. אומברטו, המלך המודח והנעלב, סירב לזכותו לחזור למולדתו ונפטר בז'נבה בשנת 1983.

אז מה קרה לבני המשפחה האחרים? הנסיך ויקטור עמנואל, אשתו ובנו חזרו לאיטליה בשנת 2003 לאחר שהמפלגה של סילביו ברלוסקוני ביטלה את גלותם. עם זאת, הם לא בדיוק התקבלו בברכה ובזרועות פתוחות - לא מעט בגלל שוויקטור עמנואל המשיך להגן על חוקי הגזע של מוסוליני כ"לא כל כך גרועים", כדבריו. מחאות רבות הוכרזו וראש עיריית נאפולי אף סירב לתרומה של 15,000 יורו מהמשפחה להוספיס מקומי.

במשך 24 שנים, יום הרפובליקה שינה תאריכים.

בשנות ה70 של המאה ה20, כלכלת איטליה לא ממש עשתה חייל והחגים הציבוריים שלה נחשבו כמשפיעים לרעה על הנושא. לכן הוחלט ב1977 במטרה למנוע את ההשפעה המזיקה על עסקים, שיום הרפובליקה יועבר ליום ראשון, הראשון בחודש יוני, וכך נחסך בעצם יום חופש.. רק בשנת 2001, הושב המצב לקדמותו וה2 ביוני נחגג שוב כיאה ליום הלאומי.

למעשה, יום ראשון, הראשון של חודש יוני הוא, יום עם היסטוריה ארוכה ועצמאית משל עצמו, כחג לאומי אחר של איטליה, עוד מלפני שהפכה לרפובליקה, חג זה היה ידוע כחג אלברטינה – החג של חוקת 1848 ונחשב לחג של ייסוד הממלכה האיטלקית.

אז מה קורה בחגיגות יום הרפובליקה.

רומא מארחת מצעד צבאי עצום במרכז ההיסטורי החולף לאורך האתרים העתיקים בעיר (חגיגות צנועות יותר מתקיימות בערים ועיירות רבות אחרות).

הארמון הנשיאותי ברומא פותח את גינותיו לציבור ללא תשלום גני הארמון שווים ביקור קצר בפני עצמם נמצאים בקרבת מזרקת טרוי. לקריאה נוספת על הארמון מפת גוגל למיקום הגנים


גולת הכותרת של החגיגות היא ללא ספק המטס הייחודי של חיל האוויר האיטלקי הפרצ'ה טריקולורי המפורסם. המטוסים חולפים מעל מרכז העיר, ומשאירים שובל של עשן בצבע הדגל האיטלקי ירוק, לבן ואדום.


בסימן החזרה לשיגרה, היכונו לבילוי נהדר ברומא



bottom of page