top of page

3 מסלולי טיול - ועוד אחד - מומלצים באיטליה בין החבלים לאציו, אברוצו, וטוסקנה



לפעמים רוצים יותר. לפעמים רוצים משהו אחר. כן, ביקרתם בערים שחובה להיות בהן, רומא, פירנצה, וויטרבו, אבל בא לכם עוד. בא לכם לגלות פינות חבויות שמוכרות ומטוילות רק על ידי מקומיים, בא לכם יותר טבע והליכה בין אוצרות טבעיים ומלאכת ידי אדם מלפני מאות ואלפי שנים. בא לכם לשכשך בנחלים ומפלים, לראו מנזרים עתיקים והיפגש עם מקומיים בעיירות קטנות אשר ישמחו לקשקש ולספר לכם על המקום. בא לכם? ובכן, הנה שלושה מסלולים בחבלים לאציו, טוסקנה ואברוצו (כן, יש חבל כזה, רואים? כבר גיליתם משהו חדש).


1. מסלול טוסקנה – אין מה לומר, שאומרים טוסקנה אין כמעט מישהו שלא שמע את המילה הזו ומקשר אותה באופן ישיר לאיטליה, נופים מדהימים, אומנות ותחיית הרנסנאס, תרבות עשירה וכמובן אוכל נפלא. גם אם הייתם ועדיין רוצים לחזור ולעשות טיול ומי או חצי יום במקומות קצת פחות מוכרים, תמשיכו לקרוא לגלות מסלול טיול בכפר "אידיאלי", עץ אלון מוזר וספא מרגיע בלב היער.

נתחיל בעיירה פיאנזה, Pienza, כתחנה הראשונה במסלול זה בטוסקנה. "העיירה האידיאלית". פיאנזה ממוקמת בלב ואל ד'אורצ'ה, Val D’Orcia, ליד סיינה שבטוסקנה, לא הרחק משני המרכזים החשובים האחרים של העמק, סן קוויריקו ד'אורצ'ה וקסטיליונה ד'אורשיה. San Quirico d’Orcia ו- Castiglione d’Orcia. בשנת 1996 המרכז ההיסטורי של פיאנזה הוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. העיירה נחשבת להתגלמות האוטופיה של תקופת הרנסנס, עם ניצול אדריכלי של חללים, כיכרות ומבנים מהמאה השש-עשרה. בנייתה של פיאנזה הוזמנה על ידי האפיפיור פיוס השני. העבודות שהתרחשו שם בין 1458 ל-1462 כללו את הכפר העתיק קורסיניו שעל פי האגדה, הוקם על ידי החייל מסילאנו קורסיניו.


הנקודה השניה שלנו תעבור באתר של עץ אלון, Quercia delle Checche, האנדרטה הירוקה הראשונה באיטליה. העץ ממוקם ב-ואל ד'אורצ'ה, Val D’Orcia, ביישוב לה קאקה, Checche, ליד פיאנזה. העץ הענק הזה בן כ-300 שנה, גובהו כ - 19 מטר, והגזע שלו בהיקף של כ-4.90 מטר עם כתר בקוטר של למעלה מ-34 מטר.

עץ אלון בטוסקנה
עץ האלון בטוסקנה צילום: ויקיפדיה


אחרי כל ההתרגשות מפיאנזה והעצים סביבה מגיע לכם לנוח בספא הטבעי המפואר והנפלא שבאזור. Bagni San Filippo, אתר הספא הטבעי ב-ואל ד'אורצ'ה, Val D’Orcia. ממוקם על מורדות הר אמיאטה, Amiata, וידוע במים המרפאים שלו. בגני סן פיליפו יש ספא עם בריכת שחייה ומרכז בריאות ואזור חופשי, הנקרא Fosso Bianco, נחל טובל ביערות שבו זורמים יחד כמה מעיינות חמים. בין לבין אפשר להיכנס גם ל'בארות' "pozze" (מעין אמבטיות קטנות) שבהן ניתן לרחוץ כל השנה ולהתפעל מהאופן שבו זרימת המים יחד עם המינרלים המיוחדים שפה שינוי את פני הקרקע, עד כדי כך שהשם "הלוויתן הלבן" הוצמד למקום.


הלוויתן הלבן' בספא של סן פיליפו צילום: ויקיפדיה'



2. מסלול באברוצו. מנזר קסום, קברי סלע ומגדל שמירה עתיק

מנזר סן ליברטורה א מג'לה, תכשיט של אברוצו L’Abbazia di San Liberatore a Majella

אברוצו – אברוצו הוא חבל השוכן במרכז דרום איטליה והוא גובל בארבעה חבלים נוספים (אומבריה, מוליזה, לה מארקה ולאציו) ובים האדריאטי. לא הרבה מכירים ומטיילים באברוצו וחבל שכך. לדעתי מדובר בחבל שחובה לבקר בו ולהכיר אותו. לא רק בגלל הנופים, העיירות והאוכל, אלא גם בגלל האנשים, האברוצים, אנשים חביבים שישמחו בחברתכם. ההצעה שלנו לביקור יומי או חצי יומי בחבל זה מתחילה במנזר סן ליברטורה Abbazia di San Liberatore שבמאיאלה, Maiella.


 מנזר סן ליברטורה
מנזר סן ליברטורה. צילום: ויקיפדיה


מנזר סן ליברטורה הוא אחת הדוגמאות החשובות ביותר לארכיטקטורה הרומנסקית ​​של אברוצו. המנזר שוקם לאחר הריסות במאה העשירית ומאז שופץ ואויר. המנזר בעל גומחות וקשתות הנשענות על עמודים. לאורך המעבר השמאלי יש שתי דלתות עם גישה למנזר. האולם הראשי מכוסה ברצפת פסיפס משנת 1275 ואף גרם מדרגות משנת 1180. באפסיס, הגומחה, המרכזי משמאל ישנם שני מחזורי פרסקו חשובים, העתיק שבהם מתוארך למאה ה-13. כתובת: Contrada S. Liberatore, 65025 Serramonacesca PE


כבר ביקרתם בקברי הסלע על נהר אלנטו, Alento?

החל ממנזר San Liberatore, יורדים לנהר ועולים בו חזרה להליכה בת מספר דקות (לא יותר מ-5), עד שמגיעים למתחם קברי הסלע. מימין תמצאו את הנהר וכמה מפלים קטנים, מול תחילת הנקיקים ומשמאל, נראים מיד וניתן להגיע אליו בשביל קטן המטפס במעלה חומה של כ-20 מטר, תמצאו כמה מערות חצובות לתוך הסלע.

מערות בסלע
מערות בסלע צילום: ויקיפדיה


אומרים שמתחם הקבר הזה נבנה על ידי כמה מתבודדים שחיו באזור זה בין המאות השמינית לתשיעית. בפנים, הודות לשביל צר, ניתן לראות שלושה קברים בצורת סרקופג, גומחה וקפלה, וכן בסיס עליו נאמר כי יש פסל של יוחנן הקדוש ואגן לאיסוף גשם ששימש כגון מים קדושים, כמובן.


נוף אברוצו
נוף אברוצו צילום: ויקיפדיה



ליד המנזר (כשעה הליכה, לא קל במיוחד, אבל משולט היטב) יש גם את מגדל פולגרה, Polegra, שנמצא מדרום למנזר, על גבעה. זה היה כפר מבוצר ששמר על המנזר מדרום, יחד עם טירת מנרדו, Menardo, שראשיתה במאה ה-9. כיום נותר רק המגדל העגול, שקרס לחצי, שעדיין ניתן לבקר בו.

טירת מנרדו, אברוצו
טירת מנרדו, אברוצו צילום: ויקיפדיה



3. מסלול לאציו, החבל בו שוכנת בירת איטליה הלוא היא רומא, אבל יש פה עוד (הרבה) דברים. הנה 2 המלצות על מסלולי נסיעה בלאציו דרך כפרים, פרחים, קברים עתיקים, "בורגו די צ'יצ'רונה", המפל הגדול במרכז ההיסטורי ומנזר מפואר לקינוח. קדימה, לעבודה.

אנחנו עולים טיפה צפונה מרומא, לשטח השיפוט של ויטרבו, Viterbo. ניסע עד לכפר פרוצ'נו Borgo di Proceno. פרוצ'נו היא עיירה קטנה השוכנת במחוז ויטרבו, בלאציו, על הגבול עם טוסקנה. היא ממוקמת על גבעה המאפשרת תצפית מרהיבה בין הר אמיאטה, Amiata, ורדיקופאני, Radicofani, עד לעמק דל פאליה, Paglia. במהלך ביקור בפרוצ'נו תוכלו להתפעל מהכנסיות שבה, סמטאותיה וכיכרותיה הצרות, ממבנים מתקופת הרנסנס ובעלי ערך רב כמו ארמון ספורצה, וכן מהטירה או רוקה די פרוצ'נו, שהיא מערכת מפרקים של ביצורים שנוצרו במאה ה-12 למטרות הגנה על העיר. זהו מגדל מרובע שניצב על ראש הכפר העתיק פרוצ'נו, החולש על כל העמק והסביבה. הכפר פרוצ'נו ידוע גם במצוינות הגסטרונומית שלו עם שמן זית כתית מעולה, תפוחי אדמה ושום אדום, קחו הביתה או שתוכלו לבשל ארוחת צהריים טובה באגריטוריזמו.


Torre Alfina מוזיאון הפרחים בטורה אלפינה,Torre Alfina

מוזיאון דל פיורה, 'הפרחים' הוא מוזיאון קטן ומעניין ביער של שמורת הטבע מונטה רופנו. בין העשבים והעצים, המוזיאון מקדיש עצמו לפרחים הסובבים פה בין הכל. בקיצור, זהו המקום בו תוכלו סוף סוף לגלות "כל מה שאי פעם רציתם לדעת על פרחים אבל אף פעם לא העזתם לשאול". הכניסה כרוכה בתשלום והכרטיס המלא עולה 4 יורו, מופחת עולה 3 יורו. למידע נוסף ולארגון הביקור, קרא עוד באתר http://www.museodelfiore.it/




מוזיאון הפרחים
מוזיאון הפרחים צילום: ויקיפדיה

הנקרופוליס האטרוסקי פיאנזה, Pianezze

שלושה קילומטרים דרומית לגרוטה די קסטרו, Grotte di Castro (קישור לאתר) גובל ממזרח בכביש המוביל מהעיירה לאגם בולסנה, Bolsena נמצא הנקרופוליס האטרוסקי שהיה בשימוש בין המאות ה-7 וה-5 לפני הספירה. הנקרופוליס האטרוסקי ביישוב פיאנזה, Pianezze (שימו לב לא להתבלבל עם פיאנזה שבטוסקנה המוזכרת במאמר זה) , מאופיין בנוכחותם של קברי חדרים שנחפרו ברכס ונמצא לאורך רכס גבעה המשקיפה על התעלה הנקראת נהר לארגו. הנקרופוליס הוא חלק ממערכת בתי קברות השייכת לעיירה האטרוסקית שכנראה ניצבה מעל הגבעה הנקראת La Civita.


אגם בולסנה
אגם בולסנה צילום: ויקיפדיה


עוד טיול יומי מומלץ מחוץ לרומא יכול לעבור במחוז פרוזינונה, Frosinone בלאציו. ניתן לבקר במקומות בסדר המופיע כאן או בסדר הפוך, מה שבא לכם, אתם בחופשה לא לשכוח. בואו לבקר בכפר ארפינו, Arpino, אחד הכפרים ההיסטוריים היפים באזור זה, לבקר במפל מאוד מסוים וליהנות מהשקט והיופי של מנזר מרהיב.


הכפר ההיסטורי ארפינו, Arpinoהשוכן בפיסגת הר נישאת מעל העמק מעניק למטיילים בו נקודות תצפית לנוף עוצר נשימה. זהו אחד המרכזים הוותיקים והחשובים במחוז מבחינה תרבותית ואמנותית. חפשו את אחד הדברים החשובים במיוחד שכדאי לראות פה, את ה"קשת מחודדת", אחת הבודדת שנותרו, אם לא היחידה בכל המחוז. קחו לכם את הזמן לשוטט בין סמטאות העיירה הזו, נשמו את האוויר הצח, הירגעו באיזה בית קפה מקומי ותתחברו להיסטוריה והיופי שיש למקום להציע.


העיירה ארפינו
העיירה ארפינו צילום: ויקיפדיה


העיר ארפינו ידועה גם בהיותה מקום הולדתו של עורך הדין, הפוליטיקאי והפילוסוף הרומי של מרקו טוליו צ'יצ'רונה, Marco Tullio Cicerone, בשנת 106 לפני הספירה.


צ'צ'רונה נואם בפני הסנט, פרסקו מהמאה ה 19
צ'צ'רונה נואם בפני הסנט, פרסקו מהמאה ה 19 צילום: ויקיפדיה


מומלץ לבקר גם בכנסיות סן מיקלה ארקאנג'לו, סנטה מריה די סיוויטה, סנט'אנדריאה אפוסטולו, סן ויטו מרטיירה, סן סוסיו, סנט'אנטוניו די פדובה. להמלצות קולינריות ומסלולי הליכה בעיר כנסו ישירות לאתר העיר פה - https://www.arpinoturismo.it/en/.


ריצוף וקשת רומאית בארפינו
ריצוף וקשת רומאית בארפינו צילום: ויקיפדיה



האפיפיור פיו בביקור בארפינו, שנת 1863
האפיפיור פיו בביקור בארפינו, שנת 1863, צילום: ויקיפדיה



מארפינו אפשר להמשיך לאי דל לירי והמפל הגדול, La Cascata Grande di Isola del Liri. עדיין במחוז פרוזינונה, Frosinone, שבלאציו, ניסע לעיירה הקטנה איזולה דל לירי, Isola Del Liri. עיירה חמודה אליה באים בעיקר לראות את המפל הגדול ("קסקטה גרנדה") הנישא לגובה של כ-27 מטר וזורם בתוך העיר, בין החנויות, הברים ובתי הקפה. זהו המפל היחיד בכל איטליה שזורם במרכז העיר.



מפה אנחנו ממשיכים לאחד המקומות היפים (והמתויירים - כמובן) באזור לאציו, מנזר קזמארי, Abbazia di Casamari. מנזר קזמארי - הממוקם בתחום השיפוט העירוני של ורולי, Veroli, במחוז פרוזינונה - יכול ללא ספק להיחשב לאחד המנזרים האיטלקיים המעניינים והחשובים ביותר מבחינת האדריכלות של התקופה הגותית. המנזר נבנה בשנת 1203 ונחנך בשנת 1217. בחודש יוני 1957, העלה האפיפיור פיוס ה-12 את כנסיית המנזר לכבוד של בזיליקה (זכות השמורה אך ורק לאפיפיורים). מידע נוסף על המנזר תוכלו לראות כאן http://www.casamari.it/3/index.php/it/english


מנזר קזמארי, לא רחוק מרומא
מנזר קזמארי, לא רחוק מרומא צילום: ויקיפדיה


הנה כך הסתיימו להם כמה ימי טיול בשלושה חבלים שונים אחד מהשני, אך יחד עם זאת דומים ושזורים יחד בהיסטוריה והתרבות של איטליה. כאמור, אם יש לכם יום פנוי בביקור הבא שלכם באיטליה, אם אתם ברומא או אולי בפירנצה, כדאי לקפוץ את המסלולים הללו, לראות, לחוות ולטעום משהו אחר, שונה ממה שיש לערים הגדולות להציע. זכרו לתכנן את הימים היטב בינת מזג האוויר, ימי ושעות פתיחה של המוזיאונים והאטרקציות המקומיות. נפרד פה לקצרה בברכה של טיול מהנה ובטוח באיטליה.

להתראות באיטליה, ינון


















bottom of page