top of page

סיורים ברומא - 8 עובדות על המדרגות הספרדיות ברומא



להסתובב ברומא זה כמו להסתובב במוזיאון הפתוח הגדול – והיפה – ביותר בעולם. זה כל אחד יגיד לכם. מכל פינה, רחוב, גבעה ועיקול מגלים אוצרות היסטוריים, אדריכלות ומסורת רומאית שנשתמרו עד היום, ממש בשבילנו כדי שנוכל ליהנות ממה שהרומאים בנו ברומא ולהבין את היכולות שלהם, אל תשכחו שאנחנו מדברים על מעל 2,000 שנות היסטוריה. אחד המקומות המרכזיים בעיר, ומקום חובה לביקור בכל פעם שאתם בעיר, כן, גם אם זו לא הפעם הראשונה, הן המדרגות הספרדיות. החזון האדריכלי של המדרגות הספרדיות היה יצירת מקום מפגש לתושבי העיר, ללא ספק החזון התממש ומתממש מדי יום. אלפי תושבים ותיירים פוקדים את המקום כדי להתרשם, להצטלם וליהנות ממה שהאיטלקים והרומאים קוראים 'המרפסת הפתוחה של רומא'. מה הקשר למדרגות ולספרד אתם שואלים? ובכן הנה פיסת מידע על האתר וכן 8 עובדות נחמדות על המדרגות הספרדיות ברומא.



סיורים ברומא, המדרגות הספרדיות
המדרגות הספרדיות

המדרגות הספרדיות, באיטלקית - Scalinata di Piazza di Spagna, עולות מפיאצה די ספניה (Piazza di Spagna - כיכר ספרד) לבין פיאצה טריניטה די מונטי וכנסיית טריניטה דיי מונטי. לא לדאוג, אפשר גם לרדת לא רק לעלות, אבל שימו לב, אסור לשבת עליהן, בטח שלא לאכול, ראו הוזהרתם אחרת תקבלו קנס מיותר מהשוטרים הגלויים והסמויים שבאזור.


1. יש בדיוק 135 מדרגות. עם זאת, אם תנסו לספור אותם בעצמכם, אתם עשויים להגיע למספר 136; מערכת הניקוז מוגבהת ולכן לעתים קרובות טועים בצעד הראשון. המדרגות תוכננו על ידי האדריכל פרנצ'סקו דה סאנקטיס ונבנו במימון הדיפלומט הצרפתי סטפנו גופייר, יש האומרים שדווקא האפיפיור אורבנוס השמיני מימן את בניית המדרגות בעלות של 20,000 סקודי בין השנים 1723–1725 במטרה לקשר בין שגרירות ספרד לוותיקן, ומכאן מקור השם, המדרגות הספרדיות.


2. לאורך ההיסטוריה הכיכר היוותה מרכז ההתכנסות והמגורים של אמנים וסופרים אירופים רבים. המשורר האנגלי ג'ון קיטס התגורר בבית הסמוך לכיכר ונפטר בו בשנת 1821, ובית זה הפך למוזיאון לזכרו. היום יש בעיקר חנויות יוקרה ורוכלים סביב המדרגות.


3. בתחתית המדרגות נמצאת אחת מהמזרקות המפורסמות ברומא – “מזרקת הסירה” (Fontana della Barcaccia). נהר הטיבר שהציף את הכיכר בשנת 1598 סחף לכאן סירה שהיוותה את מקור ההשראה להקמת המזרקה במרכז הכיכר. הפסל והאומן פייטרו ברניני, אביו של ג’אן לורנצו ברניני המפורסם, מיקם כאן מזרקה בצורת סירה.


4. חומר הגלם ממנו נבנו המדרגות הינו שיש שהובא מהקולוסיאום עצמו אשר נמצא לא רחוק משם.


5. רשת ההמבורגרים מקדונלדס בלב הסערה – אם בא לכם לאכול משהו בסניף מקדונלדס הסמוך לכיכר (ואני שואל - למה!!!????) דעו שפתיחת סניף זה, שהיה הראשון שנפתח בעיר בשנת 1986, הובילה למחאות של מקומיים שטענו בלהט כי לרשת האמריקאית אין מקום במרכז ההיסטורי של רומא. לא רק זאת, מסופר על 'מאמות' איטלקיות שירדו לכיכר עם סירי פסטה בשביל להאכיל את העוברים והשבים בחינם על מנת שאלו לא יכנסו למקדונלדס.


6. יחסי ציבור – אחד הסרטים המפורסמים שצולמו אי פעם למרגלות המדרגות הספרדיות הוא הסרט 'חג רומאי' בכיכובם של אודרי הפבורן וגרגורי פק. המדרגות הפכו למקום מפגש פופולרי ומושלם עבור דמותו של גרגורי פק להיתקל "בטעות" בהפבורן. הנה, כאן תוכלו להציץ בעצמכם בקטע מהסרט - https://youtu.be/l-PmluGC2wk


7. תמיד יפה במדרגות הספרדיות, מן הכיכר למעלה ומלעמה לעבר הכיכר. אבל אם תבואו באביב תוכלו ליהנות מקישוט עונתי בו המדרגות לובשות ומעוטרות בפרחי האזליאות הוורודות למשך חודש, לכבוד חגיגות יום השנה להקמת רומא, על פי המסורת יום ההולדת הרשמי הוא ב – 21 לאפריל שנת 753 לפנה"ס.


8. בפינה הדרום מזרחית של הכיכר מוצב עמוד ה"אימקולטה", 'ההתעברות ללא חטא' של מריה, אימו של ישו, שהוקם בשנת 1854 ולרגליו פסלים של דוד המלך ומשה רבנו.


לפני סיום – כאמור הימנעו מישיבה ואכילה על המדרגות, הפקחים מתבוננים. כמו כן הישמרו מכייסים חרוצים אשר מטרתם להרוס לכם את המצב רוח ומכל מיני רוכלים אשר מנסים לתת לכם 'מתנות' שונות, פשוט סרבו בנימוס והמשיכו הלאה.

כנסו לכאן לטיול וירטואלי בכיכר ובמדרגות https://youtu.be/VDQbv0Fq8FM

כמו תמיד, שמרו על עצמכם ותהנו,

להתראות ברומא,

ינון.




bottom of page