top of page

רפאל - 500 שנים של פאר- סיורים ברומא - אומבריה איטליה

השנה, 2020, מציינים 500 שנה לפטירתו של אחד האומנים הדגולים של תקופת הרנסנס, רפאל סנציו מאורבינו.


רפאל, נפטר בגיל צעיר והיה בן 37 בלבד במותו. למרות חייו הקצרים, רפאל נחשב יחד עם שני האומנים בני תקופתו, מיכאל אנג'לו בונוארטי ולאונרדו דה וינצ'י, ל'שילוש הקדוש' של האומנות של אותה תקופה. רפאל היה תלמידו של פרוג'ינו, 1445-1523 ( יותר נכון שמו היה ונוצ'י, אך הוא יליד העיר פרוג'יה שבאומבריה ומכאן שמו שנחקק בזיכרון). כבר בגיל 17 הוכר רפאל כ'רב אומן', הווה אומר, שהוא יכול היה לפתוח סטודיו משלו, לצייר וללמד אחרים את אומנות הציור. רוב עבודתו וציוריו מתמקדים בעיקר בנושאים ומושאים דתיים הקשורים לנצרות. רפאל למד ועבד בעיקר בפרוג'יה שבאומבריה וברומא.


'אסכולת אתונה', מוזיאון הותיקן , רומא






פורטרט עצמי של רפאל מתוך 'אסכולת אתונה', מוזיאון הותיקן





מיכאלאנג'לו כפי שציור ע"י רפאל בציור 'אסכולת אתונה', מוזיאון הותיקן, רומא.

 



גולת הכותרת של עבודתו היא ללא ספק 'חדרי רפאל' שבמדינת הותיקן. האפיפיור יוליוס השני (כיהן בן השנים 1503-1513), הזמין  את רפאל בן ה 26 לצייר עבורו בחדרי האפיפיור. אמנם רפאל לא הספיק לצייר את כל החדרים אבל מה שהוא כן הספיק, מהווה ללא ספק חלק מאוצרות האומנות החשובים בעולם. בין היצירות המופיעות שם אפשר לראות גם את 'אסכולת אתונה'. למידע נוסף על היצירה הנפלאה ראו כאן: אסכולת אתונה.


דרך אגב, אם חלק מהדמויות המופיעות בפרסקאות שבחדרי רפאל בותיקן נראים לכם מוכרים, אז תדעו שיש סיפור לפיו רפאל הציץ על עבודתו של מיכאל אנג'לו בזמן שצייר את התקרה בקפלה הסיסטינית. אמנם מיכאל אנג'לו לא התיר לאף אחד להציץ בעבודתו (במשך למעלה מארבע שנים), אפילו לא לאפיפיור, אך מאחר ורפאל היה קרוב משפחה של האדריכל ברמנטה, אשר מונה על ידי יוליוס השני לבנות את בזיליקת סנט פיטר שבותיקן, הלה הגניב את רפאל מדי פעם לעלות ולהציץ בזמן שמיכאל אנג'לו לא היה בנמצא.



המדונה מפוליניו, מוזיאוני הוותיקן , רומא





'ההשתנות', רפאל 1520. מוזיאון הותיקן , רומא


 



בגלריית התמונות שבותיקן תוכלו לראות בין היתר את ציוריו המפורסמים של רפאל, 'ההשתנות' וכמובן 'המדונה מפוליניו'.

לאחר פטירתו של יוליוס השני בשנת 1513, מונה רפאל על ידי האפיפיור החדש, לאו העשירי, לאדריכל הבזיליקה של סנט פיטר וכן למנהל אתרי החפירות העתיקות ברומא.

קברו של רפאל נמצא בתוך הפנתאון שברומא. עד היום לא ידוע אם באמת בגלל שעוד אז הכירו בגדולתו היתרה, או בשל קרבה שהיתה לו לאחת מבנות האצולה של אותה התקופה... בכל מקרה טוב לדעת שמקום מנוחתו הוא באחת המבנים המפוארים בעולם.

מדינת הותיקן, יחד עם הערים רומא ופירנצה, הן המחזיקות ברוב יצירותיו של רפאל, בביקור הבא שלכם שימו לכם תזכורת לבדוק ולבקר באותם מקומות. תוכלו להצטרף אלי לסיור בותיקן ולהנות מאוד הרבה אמנות, היסטוריה ותרבות.


מחכה לכם, ברומא ואומבריה, ינון






bottom of page