top of page

סיורים ברומא ... ועוד קצת - 6 אתרים מומלצים לביקור מחוץ לרומא.

ברוכים הבאים! הגעתם לרומא, התרשמתם מ(כמעט) כל מה שיש לה להציע אבל פתאום בא לכם משהו נוסף, משהו אחר, אבל שיהיה קרוב לרומא ושיוכל לגלות לכם עוד מאיטליה היפה. מה קורה אם פתאום גיליתים שיש לכם איזה יום או חצי יום פנוי ואתם רוצים לגלות ולחשוף קצת מה יש ליד רומא, מעבר לחומותיה, לא רחוק מדי, ממש ליד כדי לראות עוד קצת מאיטליה. ובכן בשביל זה הכנו לכם את הכתבה הזו, הכתבה הזו בשבילכם.

הכנו לכם רשימה של מקומות שקל להגיע אליהם עם רכב וביקור בהם יאפשרו לכם לחוות חוויות יפות ובלתי נשכחות. ברשימה פה תמצאו וילות, מפלים, אגמים, נהרות, כפרים עתיקים, שרידים, כנסיות ומנזרים, כך שזו בעצם רשימה שיכולה להתאים לכל הגילאים ולכל הרצונות של המטיילים. יאללה, הנה ששת המקומות שנמצאים ליד רומא ומומלצים לביקור.



1. האי דל לירי והמפל הגדול, La Cascata Grande di Isola del Liri


כמה קילומטרים מרומא, במחוז פרוזינונה, Frosinone, שבלאציו, נמצאת העיירה הקטנה איזולה דל לירי, Isola Del Liri. זוהי עיירה מטופחת שבה האטרקציה המרכזית היא ללא ספק המפל הגדול ("קסקטה גרנדה") הנישא לגובה של כ-27 מטר וזורם באלגנטיות ובעוצמה מתפרצת בתוך העיירה בין החנויות, הברים ובתי הקפה. המפל הגדול של איזולה דל לירי נחשב למקרה היחיד באיטליה שבו מפל זורם במרכז העיר (גם בעולם כולו העניין די נדיר). איזולה דל לירי יודעת לפנק את התיירים והצופים שבאים לבקר בה, מקום זה הוא ללא ספק אחד מהפינות היותר מוצלחות שיש לחבל לאציו להציע.


סיורים ברומא, סיור מחוץ לרומא, באי דל לירי והמפל הגדול
האי דל לירי והמפל הגדול, צילום מאתר פנפייג

2. גני נינפה, צ'יסטרנה די לטינה, Cisterna di Latina

הגן הזה, המשתרע על פני שטח של כ – 8 דונם הוקם בשנת 1921 ממש על ובסמוך למקום היעלמותה של העיר העתיקה מימי הביניים, נינפה. עד היום בגן אפשר לראות חלק מחורבות העיר העתיקה.


ביקור בגן הנינפה הוא ללא ספק חוויה בלתי נשכחת בטבע, לא סתם רבים בעולם מכתירים אותו כגן היפה בעולם. יש פה סיורים מודרכים של כשעה היוצאים כל 10 דקות. ליד הגן יש חניון גדול וכן פינות מנוחה והתרעננות. מומלץ לבקר באתר ולהזמין כרטיסי כניסה וסיור. שימו לב כי הגן פתו בין החודשים מרץ עד נובמבר בלבד. גן הנינפה ממוקם ב-Cisterna di Latina, במחוז לטינה, בין העיירות נורמה וסרמונטה. https://www.giardinodininfa.eu/

קבלו הצצה על הגן בסרטון https://youtu.be/IcL_b7Qam0I

סיורים ברומא, סיור מחוץ לרומא, גני נינפה
גני נינפה, צ'יסטרנה די לטינה, צילום: ויקיפדיה


3. מנזר סוביאקו, Monastero di Subiaco

מי שקצת מכיר אותי יודע שאני מחובר לעיר אסיזי שבאומבריה ולקדוש פרנצ'סקו יליד העיר (לא סתם אני גר פה). ובכן, מנזר סוביאקו אמנם קצת רחוק מאסיזי אבל יש בו, כנראה, את הדיוקן העתיק ביותר של הקדוש פרנצ'סקו. יש אחרים שאומרים שזהו הדיוקן היחידי שלו אך מי שביקר בבזיליקה התחתונה של סן פרנצ'סקו באסיזי, שקירותיה מעוטרים בציורים של צ'מבואה, יכול להשתכנע כי יש יותר מדיוקן אחד של הקדוש. לענייננו - בלי קשר לפרנצ'סקו מאסיזי, מנזר סוביאקו של הבנדקטים הוא מנזר יפהפה שמצריך ביקור, ללא ספק.

המבנה אדיר הממדים של המנזר משלב אדריכלות בסלע. המבנה הוא תוצר של שינויים מתמשכים שחלו במהלך אלף שנות היסטוריה מאז שהוקם. יופיו ניבט לא רק במבט מבחוץ אלא גם בפנים. בתוך המנזר תמצאו ציורי קיר של בית הספר הרומי העממי (המאה ה-13) והאסכולה של המורים העתיקים, Senese (המאה ה-14). המנזר מתהדר בעושר עיצובי מדהים של כנסיות. בולט במיוחד, כאמור, הוא הדיוקן העתיק ביותר הקיים של פרנציסקוס הקדוש מאסיזי, שהגיע לכאן בשנת 1223 (שנה לאחר מכן, 1224, קיבל הקדוש את הסטיגמטות, קשור??? לא נדע...).


מנזר סן בנדטו הוא אחד המקומות הרוחניים המשמעותיים ביותר עבור הכנסייה. נבנה לפני כמעט אלף שנים במטרה לשמור על המערה שבה בילה בנדיקטוס הצעיר, יליד המאה החמישית, מנורצ'יה (שוב – אומבריה). בנדיקטוס החל בהפצת הנצרות מיד לאר נפילת האימפריה הרומית. בנדיקטוס שהה במקום תקופה קצרה והתנסה בחיי נזיר, לפני שהתמסר לחיים הדתיים לחלוטין. קחו לעצמכם רגע ותרגישו גם את האפשרות בין הבחירה הרוחנית לארצית, ממש כפי שהרגיש אותה בנדיקטוס הצעיר. לשעות פתיחה וביקור היכנסו לכאן https://monasterosanbenedettosubiaco.it/. לסיור וירטואלי הקליקו כאן https://youtu.be/vil_E7PzeMc


סיור ברומא, סיור מחוץ לרומא, מנזר סוביאקו
מנזר סוביאקו, צילום: ויקיפדיה


4. אנגווילרה סבאציה, Anguillara Sabazia, הכפר הקטן מימי הביניים על אגם ברצ'יאנו Bracciano

העיירה אנגווילרה סבאציה שוכנת על צוק קטן על חוף אגם ברצ'יאנו כ-30 קילומטרים צפונית-מערבית לרומא. העיר העתיקה מימי הביניים והחוף שלה הופכים אותה ליעד פופולרי לביקור עבור מטיילים רבים. כ-3 ק"מ מזרחית לעיר נמצא האגם הוולקני הקטן מרטיניאנו, Martignano, אם בא לכם לקפוץ לראות (רק לראות לא לקפוץ פנימה). שני האגמים והאזור שמסביב הוכרזו על ידי איטליה כפארק אזורי והם נתונים לשליטה נטורליסטית קפדנית.

אז מה אפשר לראות פה?

בקרו בכנסייה של סנטה מריה אסונטה הממוקמת בנקודה הגבוהה ביותר של הצוק, בה שוכנת העיר העתיקה. העיירה נבנתה מחדש במאה השש עשרה אך בתים רבים שומרים על המבנה של ימי הביניים עם חדרים משולבים, לא מחולקים, גדולים כמו הבניין כולו ומחוברים זה לזה באמצעות גרם מדרגות מרכזי הנפתח לרצפת החדר העליון. עוד מומלץ לבקר בכנסייה מהמאה החמש עשרה של סן פרנצ'סקו ולהתרשם מציורי הקיר שבה.

עוד מומלץ לעבור בכנסייה 'מדונה דלה גרציה' על שפת האגם, עם פרסקו של המדונה והילד (שהפך מאוחר יותר למקדש עקב נס). וכן הכנסייה מהמאה השש עשרה של סן ביאג'יו.


סיור מחוץ לרומא, אגם בראצי'נו
אגם בראצי'נו צילום: ויקיפדיה

התרשמו משער הכניסה לעיר מהמאה השש-עשרה שעליו שעון ומהמגדל מימי הביניים - כיום משכנו של מוזיאון הציוויליזציה הכפרית והתרבות הפופולרית. מהגשר הרומי המשתרע על התעלה לאורך via della Cannella, וכן מהשרידים הרומיים כולל הווילה הרומית על חומות סנטו סטפנו. אם אתם באזור קפצו לבית העירייה לראות את ציורי הקיר שבו.

לחובבי אינפורמציה לא חשובה, בעיר צולם פרק בן שני חלקים של הסיטקום האמריקאי 'כולם אוהבים את ריימונד'.

לסיור וירטואלי בעיר הקליקו כאן: https://youtu.be/CqBo7edbLJU


אנגווילרה סבאציה
אנגווילרה סבאציה צילום: ויקיפדיה

5. אגם סן בנדטו, Laghetto di San Benedetto

אגם סן בנדטו נוצר הודות לסכר עתיק של נהר אנינה, Aniene. סכר מפורסם נוסף נבנה לא הרחק משם, בתקופה הרומית, כדי לגרום למים לזרום בתוך וילה די נירוונה המלכותית (שהריסותיה עדיין נראות לעין) ואשר אפשרה לאורחי הווילה לנוע פנימה דרך סירות על תעלות ניווט. הרומאים, כפי שאתם רואים, היו מאוד יצירתיים. אגם סן בנדטו שופע בטבע מסביב ובמי בריכת שחייה בעלי צבע טורקיז מרהיב. האגם נמצא בסוביאקו, Subiaco, באזור חשוב של מנזרים בנדיקטינים, בלאציו. מומלץ לבקר פה החל מהאביב, קחו בחשבון שבחודשי הקיץ די מלא פה במטיילים ונופשים.

איך להגיע?

מהעיירה סוביאקו, עקבו אחר השילוט למנזרים בנדיקטינים ולאחר מכן Laghetto di San Benedetto. הכל מסומן היטב. עלות הכניסה היא של 1.50 אירו. מעבר לביקור במפל מומלץ לבקר במנזרים הבנדיקטינים הסמוכים של סנטה סקולסטיקה וב-Sacro Speco (מנזר סן בנדטו) ואם תעשו טיול לסוביאקו (5 קילומטרים משם) הקדישו ביקור לימי הביניים המקוריים.


סיורים מחוץ לרומא,  אגם סן בנדטו'
אגם סן בנדטו, צילום: פנפייג'

6. ווילה ד'אסטה, Villa d’Este

שווה רגע לצאת מרומא, לחצי יום אפילו ולבוא לפה. אי אפשר לוותר על ביקור בווילה ד'אסטה, אחת מהווילות המפורסמות והמתוירות בעולם, ולא בכדי. פה אתם ממש מבינים שהרומאים ידעו איך לחיות - בגדול, ראווה ועושר בלתי נתפס. וילה ד'אסטה הנהדרת ממוקמת בטיבולי, לא רחוק מרומא, והיא יצירת מופת אמיתית של הרנסנס האיטלקי. הוילה נכנסה כמובן לרשימת המורשת העולמית היוקרתית של אונסק"ו. בניית המקום הופקדה בידי פיררו ליגוריו יחד עם תרומה של אמנים נוספים וחשובים ביותר של אותה תקופה, כמו ברניני שהתחרה במקרה זה בווירטואוזיות הטכנית והאמנותית, בהשראת הפאר של רומא העתיקה.


סיורים ליד רומא,  וילה ד'אסטה.
וילה ד'אסטה , צילום: וויקיפדיה.

מעבר לוילה, מדהימים הם הגנים המדורגים השופעים, שנבנו על המדרונות הטבעיים וניזונים ישירות מנהר האנינה. ישנם יותר מ-200 סילונים, 250 מפלים, 100 אגנים ו-50 מזרקות, נימפאות, מערות, משחקי מים ומוזיקה הידראולית. חללי הפנים לא נשארו יתומים והם מעוטרים בציורי קיר.

ציור קיר בוילה ד'אסטה
ציור קיר בוילה ד'אסטה צילום: ויקיפדיה

רומא יפהפייה, אבל גם הסביבה הקרובה שלה, שווה לצאת לבקר

תהנו


לסיורים ברומא - מוזמנים להצטרף אלי - סיור בוותיקן - לפרטים על הסיור

סיור קולינרי ברומא - לפרטים על הסיור





מחכה לכם

ינון דותן



bottom of page