top of page

המקדש של מדונה דלה סטלה

המקדש של מדונה דלה סטלה (Santuario della Madonna della Stella)


רבים מכם שביקרו באיטליה בתחילת חודש ספטמבר כל שנה, בוודאי נתקלו במחזה מרהיב ומרתק של זיקוקי דינור שנמשכים אל תוך הלילה. על שום מה ולמה? ובכן, הכל קשור – איך לא – לדת הנוצרית, ובאופן ספציפי למדונה, אמו של ישו.

אני רוצה לספר לכם על כנסיה מרהיבה, בית תפילה אם תרצו, שנמצאת בחבל אומבריה ליד עיירה קטנה בשם מונטפלקו, Montefalco (בין אסיזי לספולטו), הלא היא גם, בין היתר, בירת היין של אומבריה.


אומבריה (צילום: ינון דותן)
אומבריה (צילום: ינון דותן)

עקבותיה הראשונים של הכנסייה של המדונה דלה סטלה, בו עומד המקדש הנוכחי, מתוארכים לשנת 1525. הכנסייה המקורית, המוקדשת לשליח סנט ברתולומיאו, זה שפשטו את עורו בעודו בחיים, נהרסה כמעט כליל בשנת 1832 בעקבות רעידת אדמה עזה שפקדה את אומבריה. רק פרסקו, ציור קיר או תקרה, אחד נשמר. הפרסקו המציג את המדונה עם ילד אותו צייר פאולו בוטולי מפרקנסטרו (תלמידו של פרוג'ינו), Madonna con Bambino di Paolo Botulli da Percanestro סיפור התגלותה של המדונה בשנת 1860 שלחה גב' סנטה בוניפאזי מפראטה, יישוב שבשטחו הייתה ממוקמת הכנסייה העתיקה, הודעה לכומר הקהילה, דון ברונטי, don Brunetti כי המדונה "... רוצה לקבל כבוד שוב במקום ההוא" וכדאי לבנות מחדש את הכנסייה. אולם המצב הכלכלי של הקהילה לא היה כזה שאפשר יצירה גרנדיוזית שכזו וכומר הקהילה העיר שאם גבירתנו רוצה בכנסייה, עליה לספק את הכסף הדרוש.


הכנסייה של המדונה דלה סטלה (צילום: ינון דותן)
הכנסייה של המדונה דלה סטלה (צילום: ינון דותן)

לכן קרה שבשנת 1862 ילד בן 5 שנים בלבד, ששיחק ליד חורבות כנסיית סן ברטולומיאו, טען שראה את מריה הבתולה. לילד קראו פדריקו (ריגטו) סינצ'י, Federico (Righetto) Cionchi. על פי הסיפור המסופר עד היום (עובדות שדווחו), הבתולה התגלתה אליו תחילה קוראת לו בשמו, אחר כך ליטפה אותו על ראשו, ואז פנתה אליו במילים פשוטות - "ריגטו, תהיה טוב!". הילד חזר הביתה וסיפר לאמו שראה "גברת יפה" ואת הדיאלוג ביניהם. אחותו הקטנה רוזה, שהייתה איתו בזמן ששיחק ליד הכנסייה, דיווחה, להיפך, שהוא לא ראה או דיבר עם אף גברת. האם אסרה על ריגטו ללכת שוב אל ההריסות ללא רשותה, אך יחד עם זאת הוא המשיך, כמובן, לדווח לאמו על הופעות חוזרות ונשנות של המדונה אליו. היא, מבלי משים, מסרה זאת לחברתה, וזו עוררה כל כך הרבה תשומת לב לבנה, שהוא הפך במהרה לנושא ומושא לשאלות ובקשות של אנשים להוטים להשתתף בהופעותיה של המדונה אליו. החברה, למעשה, הגיבה באומרה ש"... ילדים אהובים בשמים".





החדשות על התגלויות המודנה לריגטו הקטן התפשטו במהירות ואף חרגו מגבולות האזור לאיטליה ולעולם כולו. תרומה משמעותית להפצת החדשות הגיעה מעדויות של הפוקדים את המקום על חסדים וניסים לכאורה שקיבלו המאמינים שהשתתפו בתפילות בכנסייה.

לאור התפשטות החדשות והחשיבות המחודשת של המקום, נבנה בית תפילה חדש וגדול יותר מהכנסייה המקורית, שעבודתו מומנה בסבסוד מאמינים שונים. הכנסייה הוקדשה לMaria Auxilium Christianorum (עזרת מרים של נוצרים). מאוחר יותר, שוב, רעידת אדמה חדשה שאירועה בשנת 1878, הרסה אף היא את הכנסייה החדשה שנבנתה, אך, מזל, עם תרומותיהם של חסידים רבים ושל האפיפיור ליאו ה-13, הכנסייה שוחזרה במהירות וחזרה למקום עליה לרגל של מתפללים ומאמינים. לבסוף, הבישוף ג'ובאני בטיסטה ארנלדי, Giovanni Battista Arnaldi, הפקיד את כנסיית מדונה דלה סטלה בידי האבות הפסיוניסטים, Congregazione della Passione di Gesù Cristo, באמצעות הסכם עם הגנרל של מסדר התקופה, ברנרדו מריה סילבסטרלי (שגופתו ממוקמת בקודש הפסיוניסטים במוריקונה שבחבל לאציו). כנראה כחלק מהקארמה של המקום, בשנת 1997 הכנסייה נפגעה קשות שוב ברעידת האדמה שפקדה את אומבריה והרסה מבנים ואזורים רבים. עבודות השיקום של הכנסייה ערכו כחמש שנים עד שנפתחה שוב בפעם ה.....





אנדרטאות ואמנות בכנסייה האפסיס - הגומחה המקדש, שנחנך ב-1884, מוקדש למריה אוקסיליום כריסטיאנורום. האדריכל האומברטידה ג'ובאני סנטיני עיצב כנסייה בסגנון ניאו-קלאסי, עם מאפיינים בארוקיים, במיוחד במגדל הפעמונים בעל הכיפה. החלק הפנימי החולש על שטח של 800 מ"ר בצורת צלב לטיני, נבנה בשילוב מעין טיח בעל מראה שיש. מעל המזבח יש פרסקו מאת פאולו בונטולי של הכנסייה העתיקה. אירועים מיוחדים הבניין, שמושך עד היום עולי רגל רבים, הוא מקום תפילה מיוחד עבור הבישופות ספולטו-נורסיה וככזה הוא יעד לעלייה לרגל תכופות. חג הפטרון נקבע ל-8 בספטמבר. קודמת לו חגיגה המבשרת את העלייה לרגל של פסל המדונה דלה סטלה מכמה קהילות אשר ביקשו שהיא תבקר במחוזותיהם (משם הפסל יחזור ב-7 בספטמבר בערב), וכן חגיגות הקודש. לאורך כל היום של 8 בספטמבר מגיעים לעיירה מונטפלקו והאזור דוכנים ואמנים, בערב מתקיימות הופעות קטנות של זמרים מקומיים המניעים את זמנם של העוברים ושבים עד חצות, אז הזיקוקים שמים קץ לחגיגות.ומכאן הזיקוקים שאתם רואים בחודש ספטמבר באיטליה.



הכנסייה של המדונה דלה סטלה (צילום: ינון דותן)


אסיים בהמלצה חמה על כמה יקבים מעולים הנמצאים באזור שמומלץ מאוד לקפוץ אליהם לטעום קצת יין בשילוב ברוסקטות חמות, גבינות ונקניקים ולעשות כמובן סיור ביקב. לא לשכוח לקנות כמה בקבוקים הביתה.

Colle Ciocco, גבעות צ'וקו. בפאתי מונטפלקו, על גבעה ניצבת חווה מוקפת בירוק עם נוף לערים אסיזי וספלו. העמקשלמטה נחצה על ידי נהר Clitunno ומנוקד במגדלים עתיקים מימי הביניים, טירות וערי אמנות.


Azienda Agricola Montioni - יקב וטחנת שמן. משפחת מונטיאוני מייצרת משנת 1978 מייצרים מוצרים אומבריים אותנטיים: שמן ויין והכל במונטפלקו. פירות מטעי הזיתים והכרמים שלהם עוברים עיבוד מסורתי במשך דורות, והם תמיד מנסים להעשיר את החוויה הגסטרונומית בחידושים שונים שהופכים את המוצרים שלהם לאיכותיים יותר ויותר.

תהנו, ינון



bottom of page