2 דקות

אקסקליבר של סן גלגנו, טוסקנה

עודכן ב: 28 ינו 2022

סן גלגנו, טוסקנה

אומנם לא אומבריה אבל די קרוב, טוסקנה....

מי מאיתנו לא חלם על הרגע בו הוא ניצב מול חרב תקועה בסלע, לופת את ידו בידית החרב ומצליח לשלוף אותה מן הסלע? גם אם לא כולנו חלמו, אני מניח שרבים מאיתנו עשו כן או לפחות התאהבו בסיפור המפורסם על המלך ארתור. הסיפור המפורסם של המלך ארתור אשר שלף את החרב מן הסלע והפך להיות מלכה של אנגליה, כנראה (אף אחד באמת לא יודע אבל אם כבר מפנטזים על דברים...) שאוב מסיפורו של הקדוש גלגנו גוידוטי, SAN GALGANO, בן המאה השתיים עשרה בעיירה קטנטונת בשם CHIUSDINO שבחבל טוסקנה שבאיטליה, שתקע את חרבו בסלע.

הדרך לגלגנו (צילום: ינון דותן)

שנים חלמתי על להגיע למקום ולהיווכח האם באמת הדבר קיים או שסתם מדובר בסיפור חמוד, למזלי בשבת אחת לא התעצלתי, העמסתי את האוטו ונסעתי מהבית באומבריה ליעד – חרבו של סן גלגנו.

הכנסיה של סן גלגנו (צילום: ינון דותן)

גלגנו היה לוחם בן למשפחה של אצילים אשר בילה את רוב ימי חייו בנעימים, ממש כמו הקדוש פרנצ'סקו מאסיזי שבחבל אומבריה אשר חיי חיי מותרות עד למפגש שלו עם אלוהים. מסופר על גלגנו שהיה לו מספר חזיונות של המלאך מיכאל, הקדוש הלוחם, אשר הראה לו את הדרך לגאולה, זאת אומרת חזרה בתשובה, הצורך לוותר על חיי המותרות ודברים חומריים ולהקדיש את חייו לתפילה. ומה העניין על החרב אתם שואלים? ובכן גלגנו תקע את חרבו בסלע במטרה להשתמש בחרב כצלב על מנת שיוכל להתפלל ואז הבטיח, לעצמו ולאלוהים, כי לא ירים עוד את נשקו כנגד איש.

החרב והסלע (צילום:ינון דותן)

גלגנו הפך מלוחם לנזיר משרת האלוהים. גלגנו נפטר בשנת 1181, בן 33 היה במותו. הוא נפטר פחות משנה לאחר שהקדיש את חייו לעבודת האל. כארבע שנים לאחר פטירתו, בשנת 1185, הוא הוכרז כקדוש. הקנוניזציה, תהליך הכרזתו כקדוש בעולם הנוצרי, היתה הראשונה שנערכה בתהליך הרשמי של הכנסייה הרומית. מבדיקות שנערכו לחרב עצמה במהלך השנים על מנת לבדוק את אמינות הסיפור, התגלה לא רק כי עיצוב החרב תואם את התקופה בה חי גלגנו אלא גם כי אכן מדובר בסגסוגת אוטנטית מהמאה ה 12. בביקור היום בכניסה של גלגנו אפשר לראות את החרב הנעוצה בלבו של הסלע. סמוך לכניסה נמצא שריד מבנה אותו בנו מאמיניו וממשיכי דרכו של גלגנו לאחר פטירתו, מבנה מרשים ועצום בצורת צלב (מומלץ להיכנס פנימה ולהתרשם, עלות כניסה 4 יורו).

המבנה ששימש את הנזירים שגרו סמוך לכנסיה (צילום: ינון דותן)

איך מגיעים? סעו ל CAPPELLA DI SAN GALGANO A MONTESIEPI, יש חניון למרגלות הכנסייה וסמוך למבנה של הנזירים. הליכה קצרה במעלה הגבעה ואשם מגיעים. במקום גם חנות מזכרות קטנה שמוכרת גם דבש בייצור מקומי וגרפה, GRAPA, מעולה בטעמים שונים. העיר סיינה נמצאת כשלושים קילומטרים משם. ללא ספק שווה ביקור, אני שמח שיצא לי לבקר ובטח אשוב לשם בעתיד.

עוד מבט על המבנה ששימש את הנזירים שגרו סמוך לכנסיה (צילום: ינון דותן)

מחכה לכם באומבריה השכנה, או כמובן ברומא... בקרוב מאוד חוזרים לטוס , לחיות ולהנות...

ינון דותן

לדף הבית

    41